Raport UOKiK - Rynek odpadów medycznych
Wełna jedynie na etykiecie – decyzje Prezesa UOKiK
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał decyzje wobec dwóch przedsiębiorców wprowadzających na rynek odzież: Lord i Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard). Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK. Na przedsiębiorców zostały nałożone kary finansowe: Polskie Sklepy Odzieżowe - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł.
Ochrona konkurencji – nowe wyjaśnienia w sprawie nakładanych kar
Prezes UOKiK przedstawił nowe wyjaśnienia w sprawie nakładania kar za praktyki ograniczające konkurencję. Jakie są okoliczności łagodzące i obciążające, jaki wpływ na karę ma długość trwania zmowy? To tylko niektóre kwestie, które opisuje opublikowany dokument.
Działalność UOKiK w 2023 roku
W 2023 r. Prezes UOKiK wydał ponad 1000 decyzji z zakresu ochrony konkurencji i konsumentów i nałożył ponad 612 mln zł kar. Ponadto przeprowadził ponad 15 tys. kontroli sprawdzających jakość i bezpieczeństwo produktów. To przykłady działań UOKiK w 2023 roku.
31 mln zł kary dla Amazon
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył karę na Amazon za wprowadzanie konsumentów w błąd. Urząd otrzymywał skargi od konsumentów, którzy nie dostali opłaconych zamówień. Nieprawdziwe informacje o dostępności produktów i terminach dostaw – to kwestionowane praktyki, zaliczane do tzw. dark patterns.
Kara za utrudnianie przeszukania
Prezes UOKiK nałożył łącznie 250 tys. zł na spółkę Abexil Bąbała oraz jednego z jej wspólników za utrudnianie przeszukania. Przedsiębiorca m.in. wprowadził w błąd pracowników UOKiK i z opóźnieniem przekazał służbowy telefon. Mogło to utrudnić zebranie dowodów w prowadzonym postępowaniu dotyczącym zmowy cenowej.
WEIP – decyzja Prezesa UOKiK
Do UOKiK docierało wiele skarg na zasady działania parkingów prowadzonych przez WEIP na terenie całego kraju. Spółka nie uznawała reklamacji, błędnie informowała o sposobach ich składania, straszyła poniesieniem kosztów windykacyjnych i egzekucyjnych. Zarządca parkingów zwróci pieniądze za niesłusznie wystawione wezwania do wniesienia opłaty dodatkowej z powodu braku biletu parkingowego.
Odliczamy! Światowy Dzień Konsumenta
Już za tydzień święto ważne dla nas wszystkich. Ruszamy wtedy z nową kampanią społeczną! Czego dotyczy? Uchylamy rąbka tajemnicy: ryzykowne inwestycje, znane twarze, sieć… Już dziś zajrzyj na prawakonsumenta.uokik.gov.pl, obejrzyj nasze webinary, posłuchaj podcastu.
Źle oznaczona promocja paliw na SHELL Polska? Zarzuty Urzędu
Paliwo premium w cenie zwykłego. Świetnie! Niestety, za brak jasnej informacji Prezes UOKiK stawia zarzuty Shell Polska. Jeżeli przedsiębiorca informuje konsumentów o obniżonej cenie paliwa, to powinien wskazać najniższa cenę z 30 dni przed obniżką. To kolejne działanie Urzędu sprawdzające wykonanie przepisów dyrektywy Omnibus.
„Weksle inwestycyjne” – decyzje i kary Prezesa UOKiK
Weksel jako inwestycja na stały, gwarantowany procent? Z wypłacanymi regularnie odsetkami? Konsumencie, uważaj na swoje oszczędności! Prezes UOKiK za ofertę „Porozumienia wekslowego” nałożył kary na Assay ASI i osoby zarządzające spółką. Ukarana została też inna spółka z Grupy – Assay Management. Posługiwanie się wekslem w sposób sprzeczny z jego funkcją – to praktyka udowodniona także spółce Dziesiątka Finanse.
Szczebel po szczeblu – kontrola Inspekcji Handlowej
Sprawdzaliśmy sprzęt do prac domowych na podwyższeniu: drabinki, rozkładane stołki, schodki, podest. W laboratorium zbadaliśmy konstrukcję, biorąc pod uwagę w szczególności zagrożenie upadkiem. Nie stwierdziliśmy wad. W 3 na 8 produktów były błędy oznakowania, np. niekompletna instrukcja użytkowania lub jej brak. Przedsiębiorcy usunęli już błędy.